Hij was eerst als racemonteur actief in de motorsport (o.a. 2 Nederlandse titels, een in de 500cc klasse en een in de formule 750cc).
Na 1978 is Ed overgestapt als monteur naar de historische autosport,
omdat hij een zwak had voor oude auto's en de races niet kon missen.
© 2012-2015 Von Tongelen Autosport
Om met de DAF aan echte races deel te kunnen nemen, zorgde Ed samen met een vriend dat binnen de HARC de youngtimerklasse van de grond kwam (naar Duits voorbeeld). Na een jaar bij de HARC racen, is Ed zijn geluk gaan zoeken bij de Youngtimer Trophy in Duitsland waar hij vijf jaar heeft meegereden.
Ed ontmoette in 1995 , Jo Willems die toen der tijd met zijn garageberijf in Brunssum gevestigd was. Beiden hadden een passie voor racen en vanaf die tijd is er een bijzondere samenwerking tussen Jo en Ed ontstaan. De twee trokken er op uit om de circuits in Europa onveilig te maken.
Tussen de trainingen en wedstrijden door sleutelden Jo en Ed heel wat op de circuits aan de raceauto’s van andere coureurs om te zorgen dat deze ook aan de races konden deelnemen.
In die tijd werden de eerste lange afstand races voor historische raceauto’s georganiseerd Ed en Jo besloten daar aan deel te nemen.
De eerste race was de 6 uursrace op de Nürburgring in 1995.
Ed zette toen een team op, waarbij hij tijdens de races verantwoordelijk was voor het functioneren van het team en hij had tijdens de wedstrijden de algehele leiding.
In het seizoen 1997 werd Ed in de klasse toerwagens groep2 tot 1150cc derde in het kampioenschap.
In 1999 organiseerde hij met twee duitse vrienden een grote internationale Autorace.
In dat zelfde jaar behaalde coureur Jo Willems met Ed als monteur het kampioenschap bij de Triumph Competition.
In oktober 1999 stelde Ed Robert Hamilton voor om te gaan samenwerken. Hij stelde voor om een team op te richten met een professionelere aanpak, omdat dit binnen de historische racerij een steeds groter wordende behoefte was. Ed voorzag, dat de historische autosport de ontwikkeling van professionelisering in de anderen takken binnen de motor- en autoport zou volgen. Het Red Baron Classic Racing Team werd Ed bedacht en in grote lijnen door hem opgezet. Tot op de dag vandaag vormen Jo Willems, Robert Hamilton en Ed het dagelijks bestuur van het team.
In 2001 behaalde Sjaak Sint Nicolas het kampioenschap bij de Triumph Competition met Ed als monteur.
In het seizoen 2002 en 2003 was hij actief bij de Supersports en deed het onderhoud en de service aan de CamAm McLaren M8C/D.
Bij het Red Baron Classic Racing Team heeft Ed in het seizoen 2003 meegewerkt aan het kampioenschap van Robert Hamilton.
Sinds 2004 werkt Ed samen met Timm Meinrenken, die deelneemt aan FHR lange afstand races met zijn Triumph TR 4 en later met een Porsche 911 ST (een fabrieksracer waar Clement Schickentanz mee reed).
In 2007 kwam daar de ex fabrieks De Tomaso Pantera bij waarmee Clay Regazzoni mee gereden heeft. Deze De Tomaso heeft in het verleden meer dan 90 overwinningen behaald.
In 2008 werd met de De Tomaso door Von Tongelen Autosport voorbereid voor Classic Le Mans samen met een Bizzarrini 5300 GT Stradale.
Voor het seizoen 2009 kwam er een andere Porsche 911 S waar inmiddels een 3e plaats en een 2e mee behaald zijn.
In 2005 werkt Ed ook nog aan de restauratie van de HVB-BMW formule junior van Ben Huisman.
In 2007 verzorgt de servicing van Jaguar MK 1 uit 1958 van Albrecht en Christine Haase tijden Tour de Spain Portugal.
In 2008 nemen zij deel aan Tour Auto in Frankrijk, maar vielen door technische problemen uit.
Na de Tour Auto wordt Von Tongelen Autosport gevraagd de voorbereidingen van de MK 1 definitief over te nemen. De voorbereiding voor de Carrera Panamericana in Mexico dat jaar is de eerste die door Von Tongelen Autosport voor de familie Haase verzorgd.
Ook komt de Jaguar E-type light weight (ex Allen Lloyd) bij Von Tongelen Autosport in het onderhoud. Na een paar wedstrijden zijn daar ook alle problemen onder controle en worden er 2 overwinningen behaald.
De MK 1 valt door een kapotte vooruit tijdens de Carrera Panamericana 2008 uit.
In december komt de MK 1 uit Mexico terug in Duitsland en wordt besloten hem helemaal te
ontmantelen en opnieuw op te bouwen voor Tour Auto 2009.
Om deze klus te klaren wordt er tot op de laatste minuut aan gewerkt, maar de MK 1 is net op tijd
klaar voor de start van de Tour Auto. De Tour Auto 2009 start in Parijs en eindigt 3000 km en vijf dagen later in Deauville, waar Albrecht en Christine Haase als 2e algemeen finishen.
In augustus 2011 wint Tim Meinrenken met zijn Porche onder begeleiding van Ed het algemeen klassement van de Oldtimer Grand Prix op de Nürbergring.
Ed von Tongelen
van Von Tongelen Autosport
Eigenaar Ed von Tongelen is sinds 1969 actief in de auto- en motorsport.